Czy bieganie ma wpływ na proces odchudzania?

bieganie a odchudzanie

Czy zastanawiałaś się kiedykolwiek dlaczego tak wielu ludzi zaczęło biegać? Będąc w parku, czy w środku dużego miasta możesz dostrzec biegaczy w różnym wieku. Są to zarówno kobiety i mężczyźni. Skoro tyle osób biega to znaczy, że musi mieć to pozytywny wpływ na nasz organizm.

I co najważniejsze może wpłynąć na proces odchudzania. Dlatego też bieganie zalecane jest dla każdego kto prowadzi aktywny tryb życia.

Bieganie a odchudzanie – fakty i mity

Bieganie jest jedną z najtańszych aktywności, którą możemy wykonywać 365 dni w roku. Nie potrzeba do tego żadnych specjalnych predyspozycji czy umiejętności. Wymagany jest za to strój sportowy oraz motywacja, której wielu z nas brakuje.

Jeśli nigdy nie biegałaś lub w pewnym momencie przestałaś to zapewne wiesz, że nie jest tak łatwo zmusić się do biegania, nie wspominając już o tym, żeby robić to regularnie.

Każda z nas nie raz w głowie słyszała, żeby się nie wysilać lub, że nie jest to warte zachodu. Okazuje się, że jest inaczej i korzyści wynikające z biegania mogą Cię zaskoczyć.

Ćwiczenia o wysokiej intensywności takie jak bieganie stymulują organizm do bardziej wytężonej pracy niż ćwiczenia o niskiej intensywności. W praktyce oznacza to, że lepsze efekty uzyskasz wtedy, gdy będzie bardziej zmęczona.

bieganie efekty następują szybko

Bieganie w świetle badań

Naukowcy z Uniwersytetu w Western Ontario porównali ludzi, którzy wykonywali krótkie i intensywne ćwiczenia do osób, które wykonywały długie ćwiczenia nie wymagające intensywnego wysiłku. Pierwsza grupa wykonywała od czterech do sześciu 30 sekundowych sprintów. Druga grupa wykonywała zwykłe ćwiczenia od 30 do 60 minut.

Jakie były efekty badania? Pierwsza grupa, która wykonywała intensywne sprinty spaliła ponad dwa razy więcej tkanki tłuszczowej od osób, które uprawiały mniej intensywne ćwiczenia.

Ten wynik może zaskakiwać tym bardziej, że często słyszymy, że spalanie kalorii i chudnięcie następuje dopiero po 30 minutowym treningu.

Jest to oczywiście jeden wielki mit. Spalanie tkanki tłuszczowej następuje już od pierwszych chwil, gdy zaczynamy wysiłek fizyczny. Nie jest ono jednak tak intensywne, jak w przypadku dłuższej przebieżki, ale w ciągu kilku minut następuje powolne spalanie tkanki tłuszczowej.

Efekty odchudzania podczas biegania

Samo bieganie niestety nie wystarczy, żeby zacząć się odchudzać. Potrzebna jest do tego zbilansowana dieta bogata w cenne witaminy. To oznacza, że powinniśmy ograniczyć wysokokaloryczne i niezdrowe produkty takie jak fast foody oraz chemicznie modyfikowaną żywność.

Istnieje pewna teoria, która głosi, że powinniśmy zmniejszyć ilość spożywanych kalorii. Faktem jest, że liczba pochłanianych kalorii ma wpływ na naszą wagę. Jednak należy pamiętać o tym, że każdy organizm jest indywidualny i czasami potrzebujemy zjeść więcej, żeby mieć energię do normalnego funkcjonowania organizmu. Dlatego lepiej zastosować zamienniki dla każdego niezdrowego produktu np. jeść więcej warzyw i owoców zamiast słodyczy.

Jakie są najważniejsze zasady biegania?

Bieganie jest jednym z najskuteczniejszych sposobów, dzięki którym spalimy tkankę tłuszczową. Podczas wykonywania tej aktywności zaangażowane są nie tylko nogi, ale również biodra, pośladki, uda i brzuch – czyli miejsca, w których osadza się niechciana tkanka tłuszczowa.

Dzięki bieganiu możemy skuteczniej pozbyć się niechcianych kilogramów, a co za tym idzie wyglądać atrakcyjniej, gdyż nasza sylwetka kształtuje się znacznie lepiej. Dlatego korzyści z biegania są ważne dla osób, które zaczynają odchudzanie i chcą mieć zgrabną figurę.

aktywność pomaga zachować atrakcyjność

Zanim zaczniesz biegać powinnaś przestrzegać kilku zasad, dzięki którym osiągniesz lepsze efekty.

1. Rozgrzej się

Prawidłowa rozgrzewka to podstawa każdego sportu. Nie ważne czy ćwiczymy w siłowni, w klubie fitness czy biegamy. Przygotowanie do intensywnego wysiłku wymaga tego, żeby nasze mięśnie były rozgrzane. Pozwoli to uniknąć kontuzji i osiągać lepsze wyniki.

2. Nie przemęczaj się

Jeśli nigdy nie miałaś styczności z bieganiem to pamiętaj o tym, żeby nie forsować swojego organizmu. Zacznij od krótkich, wolnych przebieżek z niską intensywnością. Twoje ciało najefektywniej spala tłuszcz, gdy biegasz z prędkością ok. 65% maksymalnego tętna.

Gdy już nabierzesz praktyki zacznij pokonywać coraz większe dystanse. Ważne jest to, żeby się nie przetrenować i nie zniechęcić. Na pokonywanie dłuższych dystansów lub wykonywanie treningów interwałowych (wymagających więcej kondycji) przyjdzie czas.

3. Biegaj regularnie

Bieganie raz w miesiącu to niestety za mało, żeby spalić tkankę tłuszczową. W każdym sporcie potrzebna jest regularność. Zaplanuj sobie, żeby biegać około 3-4 w tygodniu. Zaznacz sobie w kalendarzu dni, w których będziesz biegać. Dzięki temu zachowasz ciągłość i zaczniesz mieć lepsze efekty.

4. Stawiaj sobie ambitne cele

Żeby bieganie nie stało się dla Ciebie nużącą czynnością stawiaj sobie cele. Zgodnie z punktem drugim (nie przemęczaj się) zacznij od małych celów np. przebiegnięcie kilometra. Wraz z postępem zacznij wydłużać czas i dystanse, które pokonujesz.

Zmieniaj trasy i poznawaj nowe miejsca, w których jeszcze nie biegałaś. Dzięki temu bieganie nigdy nie stanie się dla Ciebie nudne.

5. Znajdź motywację do biegania

Motywacją może być druga osoba, która również ma podobne cele jak Ty. Dzięki temu będzie Ci się biegało przyjemniej wiedząc, że jest ktoś koło Ciebie. Jeśli nie ma takiej osoby to motywujące może być słuchanie ulubionej muzyki, która będzie zagrzewała Cię do przebiegnięcia kolejnego kilometra.

Bieganie jak każda inna czynność wymaga pewnego zaangażowania i opanowania. Jednak biegając regularnie zauważysz, że staje się to dla Ciebie nawykiem, dzięki któremu zaczniesz mieć więcej energii w ciągu dnia.

Nie zapomnij napisać w komentarzu jakie są Twoje przemyślenia na temat biegania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *