4 wskazówki, dzięki którym unikniesz efektu jojo

jak uniknąć efektu jojo

O tym jak uniknąć efektu jojo napisano już wiele artykułów i książek. Dlaczego pomimo zmian żywieniowych wracam ydo naszej dawnej wagi? Czy istnieje sposób, aby temu zaradzić?

Czym jest efekt jojo i jak go uniknąć?

Efekt jojo to inaczej naprzemienne chudnięcie i przybieranie na wadze. Najczęściej występuje po dłuższym okresie odchudzania się. Efekt ten może być skutkiem uwarunkowań genetycznych oraz dietetycznych. Jest też często następstwem popełnianych błędów, które skutkują nadwagą.

Uniknięcie efektu jojo wcale nie musi być trudne. Wystarczy zastosować kilka wskazówek, aby szybciej wrócić do optymalnej wagi. Poniżej znajdziesz najczęściej popełniane błędy, które powodują efekt jojo.

1. Rygorystyczna dieta

Wprowadzając dietę mamy nadzieję, że wszystko się zmieni. Oczekujemy spektakularnych efektów i tego, że zaczniemy chudnąć z dnia na dzień. Większość rygorystycznych diet działa, ale tylko chwilowo. Po jakimś czasie uświadamiamy sobie, że wróciliśmy do starych nawyków żywieniowych … i do swojej poprzedniej wagi. Tak się dzieje w większości przypadków. Diety mają to do siebie, że łatwiej je wprowadzić i trudniej utrzymać.

Jeśli nie dostarczamy odpowiednich zapasów kalorycznych to organizm będzie to odczuwał. W momencie kiedy przechodzimy na dietę niskokaloryczną organizm zwalnia swój metabolizm podstawowy i działa na zwolnionych obrotach. Dlatego też pomijanie posiłków czy odejmowanie kalorii nie jest dobrym rozwiązaniem i na dłuższą metę prowadzi do efektu jojo.

Co w takim razie zrobić, aby zmienić swoje nawyki żywieniowe? Najlepszym sposobem są drobne modyfikacje w diecie; dodawanie do posiłków warzyw i owoców, jedzenie pełnowartościowego śniadania czy dostarczanie niezbędnych witamin i mikroelementów, które wspomagają organizm. Zamiast przechodzić na dietę niskokaloryczną staraj się wprowadzać drobne zmiany w swoim sposobie jedzenia.

warzywa na uniknięcie efektu jojo

Jeśli masz nawyk jedzenia słodyczy, zastąp je owocami, które mają wiele witamin. Możesz też rozłożyć posiłki na poszczególne godziny i jeść pięć mniejszych posiłków dziennie zamiast trzech dużych. Zapomnij o głodówkach oraz rygorystycznych dietach, gdyż jak pokazują statystyki działają one chwilowo i nie dają trwałych rezultatów.

2. Brak aktywności fizycznej

Zaniedbywany obszar, który często wynika z braku czasu lub lenistwa. Osoby które mają najwięcej sukcesów w odchudzaniu łączą zdrową dietę z uprawianiem sportu. W wielu artykułach powtarzam jak niezwykle istotny jest sport oraz ruch. Bez aktywności fizycznej następuje stagnacja, w której organizm staje się ociężały a my odczuwamy brak energii.

Poza tym sport to doskonały sposób, żeby spalić kalorie. Bieganie oraz jazda na rowerze to dwie czynności, które poprawiają kondycję fizyczną, dotleniają organizm oraz powodują utratę wagi. Zamiast szukać kolejnych wymówek zacznij uprawiać sport i ciesz się doskonałym zdrowiem.

jazda na rowerze

3. Stare nawyki

Powrót do starych nawyków to częsty objaw efektu jojo. Jest następstwem zbyt dużych oczekiwań oraz zbyt rygorystycznej diety. Gdy ludzie kończą dietę myślą sobie, że skoro już udało im się zrzucić kilka kilogramów to mogą powrócić do swoich starych nawyków żywieniowych i odpuszczać treningi. To jest zgubne podejście, które prowadzi do regresu.

Sztuka polega na tym, żeby nawyki stały się naturalne. Najlepszym sposobem na poranne bieganie jest monitorowanie swoich nawyków i sprawdzanie czy udaje się je realizować. Można to zrobić zaznaczając w kalendarzu daną czynność, którą wykonaliśmy. Im więcej wykonanych czynności tym nawyk staje się silniejszy.

monitorowanie nawyków

W początkowych fazach kształtowania wagi wystąpi wiele sytuacji, w których będziesz chciała odpuścić i wrócić do starych przyzwyczajeń. Monitorowanie ich sprawi, że łatwiej będziesz kontrolować to co masz do zrobienia i nie ulegniesz tak łatwo różnym pokusom. Początki budowania nawyków zawsze są najtrudniejsze, lecz z czasem uświadomisz sobie, że dana aktywność staje się zupełnie naturalna.

4. Brak ustalonego celu

Gdy zapytamy przypadkową osobę, która chce schudnąć jaki jest jej cel, to powie, że chce zrzucić kilka kilogramów. Jednak zagłębiając się głębiej w to pytanie dojdziemy do wniosku, że ta osoba nie wierzy, że jej się to uda. Wynika to z ustalenia celów, które wydają nam się zbyt trudne do osiągnięcia.

Można to porównać do biegów długodystansowych. Jeśli nie mieliśmy styczności z bieganiem to ciężko wyobrazić sobie, że od razu przebiegniemy maraton. Potrzebujemy treningu oraz przygotowania motorycznego, aby pokonać dłuższy dystans. Tak jest z każdą czynnością, którą wykonujemy w życiu.

Gdy ustalimy sobie mniejsze cele to wtedy nasze marzenie staje się łatwiejsze do zrealizowania. Jeśli chcemy schudnąć 15 kg to najpierw powinniśmy zastanowić się co trzeba zrobić, aby zrzucić 3 kg. Gdy zrealizujemy pierwszy cel to powinniśmy przejść do kolejnego, trochę trudniejszego aż w końcu zrzucimy upragnioną wagę. Metoda małych kroków sprawdza się w tym wypadku doskonale, gdyż nie narzucamy sobie zbyt dużej presji, dzięki czemu rośnie w nas motywacja do działania.

Wprowadzenie drobnych modyfikacji żywieniowych, aktywność fizyczna, monitorowanie nawyków oraz ustalenie realnego celu to czynności, które są najważniejsze, aby uniknąć efektu jojo. Zastosowanie ich w praktyce pozwoli szybciej zrzucić zbędne kilogramy.

Znasz inne metody, aby uniknąć efektu jojo? Napisz o tym pod poniżej w komentarzu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *